Photobucket
Dream High
click on the dropdown menu to navigate through this blog

wanita acuan al-quran
Friday, 21 December 2012 ★ 06:34 │ (0) angels

Teladan Bersama

Wanita acuan al-quran ialah seorang wanita yang beriman .Yang hatinya disaluti rasa taqwa kepada Allah swt .Yang sentiasa haus dengan ilmu . Yang sentiasa dahaga dengan pahala . Yang solatnya adalah maruah dirinya . Yang tidak pernah takut berkata benar . Yang tidak pernah gentar untuk melawan nafsu .


Wanita acuan al-quran ialah wanita yang menjaga tuturkatanya . Yang tidak bermegah dengan ilmu yang dimilikinya . Yang tidak bermegah dengan harta dunia yang dicarinya . Yang sentiasa berbuat kebaikan kerana sifatnya yang pelindung . Yang mempunyai ramai kawan dan tidak mempunyai musuh yang bersifat jembalang .


Wanita Acuan Al-Quran ialah wanita yang menghormati ibubapanya . Yang sentiasa berbakti kepada kedua orang tua dan keluarga . Yang bakal memelihara keharmonian rumahtangga . Yang akan mendidik anak-anak dan membantu suami mendalami agama islam . Yang auratnya dikhaskan buat suami tercinta . Yang mengamalkan hidup penuh kesederhanaan . Kerana dunia baginya adalah rumah sementara menunggu akhirat .


Wanita Acuan Al-Quran sentiasa bersedia untuk agamanya . Yang hidup di bawah naungan al-quran
Dan mencontohi sifat rasulullah saw serta wanita sufi yg digariskan dalam kalamullah . Yang boleh diajak berbincang dan berbicara . Yang sujudnya penuh kesyukuran dengan rahmat Allah Ke Atasnya .


Wanita Acuan Al-Quran tidak pernah membazirkan masa . Matanya kepenatan kerana kuat membaca . Yang suaranya lesu kerana penat mengaji dan berzikir . Yang tidurnya lena dengan cahaya keimanan . Bangun subuhnya penuh dengan kecerdasan . Kerana sehari lagi usianya bertambah penuh kematangan .

Wanita Acuan Al-Quran sentiasa mengingati mati .
Yang baginya hidup di dunia adalah ladang akhirat .
Yang mana buah kehidupan itu perlu dibajai dan dijaga sentiasa..

Wanita Acuan Al-Quran ialah wanita yang tidak mudah terpesona dengan buaian dunia
Kerana hatinya amat mengimpikan syurga..

Photobucket
Tuesday, 4 December 2012 ★ 07:20 │ (0) angels


Andai kehadiranku punca goyahnya imanmu, maafkan aku..
Andai kehadiranku punca hatimu merana, maafkan aku..
Andai kehadiranku punca lalainya hatimu, maafkan aku..
Andai kehadiranku punca lemah dan berkurangnya semangat mujahadahmu, maafkan aku..

Dan andai kehadiranku yang menjadi punca mad'umu meninggalkan dakwahmu, maafkan aku.
Maafkan aku kerana pernah hadir dalam hidupmu.
Maafkan aku kerana hadirku menjadi fitnah buatmu.



Luka di hati, biar aku yang pendam sendiri.
Pedih yang aku rasa, biar aku yang simpan sendiri.
Sakit yang menimpa, biar aku yang laluinya sendiri.
Perih yang menjelma, biar aku yang tangisi sendiri.
Kerana aku tahu, dirimu takkan pernah memahami apa yang sebenarnya aku tempuhi.

Kerana mungkin mereka tidak tahu, aku juga punya hati dan perasaan.
Mungkin mereka tidak tahu, aku juga tahu erti tersinggung dengan setiap patah bicara mereka.
Mungkin mereka tidak tahu, aku juga tahu erti terluka dengan kata-kata mereka.

Mungkin mereka tidak tahu, Imam Ghazali pernah mengatakan bahawa lidah itu lebih tajam daripada mata pedang.
Mungkin mereka tidak tahu, aku cuma gadis biasa yang tak mampu untuk bertahan dengan perlakuan mereka.
Mungkin mereka tidak tahu, aku ialah seorang insan yang lemah imannya, lantas kepercayaanku kepada mereka boleh lenyap cuma dalam sekelip mata.
Dan aku yakin, mereka memang tidak tahu kerana mereka bukan aku. 

Photobucket penghijrahanku . .
Wednesday, 28 November 2012 ★ 07:48 │ (0) angels

Assalamualaikum . .
Permulaan bagi diri ini untuk berubah diatas jalanNya . Aku mula merangkak dalam hal begini . Mungkin sebelum ini , diri ni pernah terucap ingin berubah tapi belum lagi bersedia . Alhamdulillah , Dia bukakan pintu hati diri ni . Aku bersyukur , terima kasih Ya Allah . Sebelum ni aku khilaf . Mudahan-mudahan selepas ni aku dapat berubah menjadi lebih baik dari sebelum ni :')


Baru aku sedar , bukan mudah nak berubah sebenarnya . Contohnya first, baru nak pakai baju longgar2 tertengok pulak orang pakai baju ketat2 tu lawa , n mula lah rasa niat jahat ni nak berpakaian mcm tu balik semula . . second , bila tengah marah mulalah mulut ni nak memaki hamun tak sedarkan diri hmm . Third , tertimbul rasa riak dan takbur dalam mendekati diri dgn Allah . Astaghfirullahala'zim , aku langsung tak sedar  :'( jauhkan aku dgn sifat itu Ya Allah . . and ini yang paling mencabar bagi diri ni , orang sekeliling menganggap penghijrahan ini terlalu awal bagiku n selebihnya memberi komen yg pedas didengar . huh .


Timbul satu persoalan juga dalam diri ni . Bila lagi aku nak guna tudung labuh ? hmm . Alhamdulillah aku dah bersedia sekarang setelah sekian lama . Mungkin bukan terlalu labuh , tapi cuba sedaya upaya diri ni hm, . Bukan nak nyatakan "aku dah jadi alim" ,  tak terniat langsung . Ingat lagi dulu , pakai tudung ni niatnya saje saje je , sebab rasa diri ni tak lawa bila tak pakai tudung . Hmm orang kata bila dah ade internet , ape salahnya search tentang islam kan ? n diri ni mula la berbuat sedemikian . melalui blog , twitter n byk lg laa . Sedikit demi sedikit aku mulai belajar dan mendekati diri kepadaNya :')


Tersedar daripada lamunan . Niat ini ingin membawa kedua ibu bapaku ke syurgaMu . Aku selalu terfikir adakah aku yang akan pergi dulu sebelum ibubapa aku ? Allah yang mengatur Qada' dan qadar kita :') Aku berusaha untuk bersedia dgn segala kemungkinan . Sayu hati ni bila tahu ada anak mereka yang pergi dulu sebelum mereka . Dan salah satu sebab itu lah aku tersedar bahawa apa sahaja di dunia ini hanya sementara . Allah yang patut kita taati .


Aku bukan yang terbaik untuk menasihati , tapi aku juga terkontang kanting dalam usaha mengubah diri . Dunia akhir zaman . . aku takut . . aku tergolong dalam orang2 yang tidak beriman kepadaNya . Terdetik juga rasa cemburu bila lihat mereka yg lain terserlah keperibadian dan perwatakan yg cukup m'gambarkan ciri seorang wanita solehah . Mungkin bagi diri ini permulaan penghijrahan terlalu payah , tapi lama kelamaan maybe kita dapat rasa ketenangan dariNya kan ? Inshaa Allah . 


Dan ini yang buat aku terlalu tertarik . Seandainya kau yang terbaca sampaikan lah kpd sahabat2 kita yg lain . Maybe ini yang terakhir dari indah . hmm :') terima kasih kpd yg memberi sokongan . . Semoga kita sama-sama sentiasa beristiqamah kepada Allah SWT . Akhir kata , wasalam (:0

Photobucket
OLDER POST |
Pieces Of Me
meet the big beauty boss

Assalamualaikum , I am Indah Amyraa and this is my blog, it's mine ♡ me belong to ALLAH (: actually i'm just eigthTEEN.Thanks for visit my blog guys . love you hikhik (; bye byee! You may click links and contact to be friend with me.Thanks ! ♥ Jika hari ini aku terlalu gembira , sedarkan aku dengan amaran Allah SWT . Jika aku bersedih tanpa kata , pujuklah aku dengan tarbiyah pencipta . Jika aku lemah tak berdaya , ingatkanlah aku dengan kehebatan syurga . Jika antara kita ada tembok pemisah , ajaklah aku meleraikannya segera . Jika pernah hatimu terluka disebabkan daku , luahkan agar aku dapat mengubah diriku . ♥
Tagboard
leave your message here and i'll pay you a visit later

Links & Contacts
the great escapes to a beautiful land


Friend Friend Friend Friend Friend Friend Friend Friend Friend Friend Friend Friend Friend Friend Friend

Facebook IndahAmyraa
Twitter IndahAmyraa
Layout (c) sweet.m!sery
Re-edited by nurul ain
Icons from reviviscent
Resources: sea shells
wanita acuan al-quran
Friday, 21 December 2012 ★ 06:34 │ (0) angels

Teladan Bersama

Wanita acuan al-quran ialah seorang wanita yang beriman .Yang hatinya disaluti rasa taqwa kepada Allah swt .Yang sentiasa haus dengan ilmu . Yang sentiasa dahaga dengan pahala . Yang solatnya adalah maruah dirinya . Yang tidak pernah takut berkata benar . Yang tidak pernah gentar untuk melawan nafsu .


Wanita acuan al-quran ialah wanita yang menjaga tuturkatanya . Yang tidak bermegah dengan ilmu yang dimilikinya . Yang tidak bermegah dengan harta dunia yang dicarinya . Yang sentiasa berbuat kebaikan kerana sifatnya yang pelindung . Yang mempunyai ramai kawan dan tidak mempunyai musuh yang bersifat jembalang .


Wanita Acuan Al-Quran ialah wanita yang menghormati ibubapanya . Yang sentiasa berbakti kepada kedua orang tua dan keluarga . Yang bakal memelihara keharmonian rumahtangga . Yang akan mendidik anak-anak dan membantu suami mendalami agama islam . Yang auratnya dikhaskan buat suami tercinta . Yang mengamalkan hidup penuh kesederhanaan . Kerana dunia baginya adalah rumah sementara menunggu akhirat .


Wanita Acuan Al-Quran sentiasa bersedia untuk agamanya . Yang hidup di bawah naungan al-quran
Dan mencontohi sifat rasulullah saw serta wanita sufi yg digariskan dalam kalamullah . Yang boleh diajak berbincang dan berbicara . Yang sujudnya penuh kesyukuran dengan rahmat Allah Ke Atasnya .


Wanita Acuan Al-Quran tidak pernah membazirkan masa . Matanya kepenatan kerana kuat membaca . Yang suaranya lesu kerana penat mengaji dan berzikir . Yang tidurnya lena dengan cahaya keimanan . Bangun subuhnya penuh dengan kecerdasan . Kerana sehari lagi usianya bertambah penuh kematangan .

Wanita Acuan Al-Quran sentiasa mengingati mati .
Yang baginya hidup di dunia adalah ladang akhirat .
Yang mana buah kehidupan itu perlu dibajai dan dijaga sentiasa..

Wanita Acuan Al-Quran ialah wanita yang tidak mudah terpesona dengan buaian dunia
Kerana hatinya amat mengimpikan syurga..

Photobucket
Tuesday, 4 December 2012 ★ 07:20 │ (0) angels


Andai kehadiranku punca goyahnya imanmu, maafkan aku..
Andai kehadiranku punca hatimu merana, maafkan aku..
Andai kehadiranku punca lalainya hatimu, maafkan aku..
Andai kehadiranku punca lemah dan berkurangnya semangat mujahadahmu, maafkan aku..

Dan andai kehadiranku yang menjadi punca mad'umu meninggalkan dakwahmu, maafkan aku.
Maafkan aku kerana pernah hadir dalam hidupmu.
Maafkan aku kerana hadirku menjadi fitnah buatmu.



Luka di hati, biar aku yang pendam sendiri.
Pedih yang aku rasa, biar aku yang simpan sendiri.
Sakit yang menimpa, biar aku yang laluinya sendiri.
Perih yang menjelma, biar aku yang tangisi sendiri.
Kerana aku tahu, dirimu takkan pernah memahami apa yang sebenarnya aku tempuhi.

Kerana mungkin mereka tidak tahu, aku juga punya hati dan perasaan.
Mungkin mereka tidak tahu, aku juga tahu erti tersinggung dengan setiap patah bicara mereka.
Mungkin mereka tidak tahu, aku juga tahu erti terluka dengan kata-kata mereka.

Mungkin mereka tidak tahu, Imam Ghazali pernah mengatakan bahawa lidah itu lebih tajam daripada mata pedang.
Mungkin mereka tidak tahu, aku cuma gadis biasa yang tak mampu untuk bertahan dengan perlakuan mereka.
Mungkin mereka tidak tahu, aku ialah seorang insan yang lemah imannya, lantas kepercayaanku kepada mereka boleh lenyap cuma dalam sekelip mata.
Dan aku yakin, mereka memang tidak tahu kerana mereka bukan aku. 

Photobucket penghijrahanku . .
Wednesday, 28 November 2012 ★ 07:48 │ (0) angels

Assalamualaikum . .
Permulaan bagi diri ini untuk berubah diatas jalanNya . Aku mula merangkak dalam hal begini . Mungkin sebelum ini , diri ni pernah terucap ingin berubah tapi belum lagi bersedia . Alhamdulillah , Dia bukakan pintu hati diri ni . Aku bersyukur , terima kasih Ya Allah . Sebelum ni aku khilaf . Mudahan-mudahan selepas ni aku dapat berubah menjadi lebih baik dari sebelum ni :')


Baru aku sedar , bukan mudah nak berubah sebenarnya . Contohnya first, baru nak pakai baju longgar2 tertengok pulak orang pakai baju ketat2 tu lawa , n mula lah rasa niat jahat ni nak berpakaian mcm tu balik semula . . second , bila tengah marah mulalah mulut ni nak memaki hamun tak sedarkan diri hmm . Third , tertimbul rasa riak dan takbur dalam mendekati diri dgn Allah . Astaghfirullahala'zim , aku langsung tak sedar  :'( jauhkan aku dgn sifat itu Ya Allah . . and ini yang paling mencabar bagi diri ni , orang sekeliling menganggap penghijrahan ini terlalu awal bagiku n selebihnya memberi komen yg pedas didengar . huh .


Timbul satu persoalan juga dalam diri ni . Bila lagi aku nak guna tudung labuh ? hmm . Alhamdulillah aku dah bersedia sekarang setelah sekian lama . Mungkin bukan terlalu labuh , tapi cuba sedaya upaya diri ni hm, . Bukan nak nyatakan "aku dah jadi alim" ,  tak terniat langsung . Ingat lagi dulu , pakai tudung ni niatnya saje saje je , sebab rasa diri ni tak lawa bila tak pakai tudung . Hmm orang kata bila dah ade internet , ape salahnya search tentang islam kan ? n diri ni mula la berbuat sedemikian . melalui blog , twitter n byk lg laa . Sedikit demi sedikit aku mulai belajar dan mendekati diri kepadaNya :')


Tersedar daripada lamunan . Niat ini ingin membawa kedua ibu bapaku ke syurgaMu . Aku selalu terfikir adakah aku yang akan pergi dulu sebelum ibubapa aku ? Allah yang mengatur Qada' dan qadar kita :') Aku berusaha untuk bersedia dgn segala kemungkinan . Sayu hati ni bila tahu ada anak mereka yang pergi dulu sebelum mereka . Dan salah satu sebab itu lah aku tersedar bahawa apa sahaja di dunia ini hanya sementara . Allah yang patut kita taati .


Aku bukan yang terbaik untuk menasihati , tapi aku juga terkontang kanting dalam usaha mengubah diri . Dunia akhir zaman . . aku takut . . aku tergolong dalam orang2 yang tidak beriman kepadaNya . Terdetik juga rasa cemburu bila lihat mereka yg lain terserlah keperibadian dan perwatakan yg cukup m'gambarkan ciri seorang wanita solehah . Mungkin bagi diri ini permulaan penghijrahan terlalu payah , tapi lama kelamaan maybe kita dapat rasa ketenangan dariNya kan ? Inshaa Allah . 


Dan ini yang buat aku terlalu tertarik . Seandainya kau yang terbaca sampaikan lah kpd sahabat2 kita yg lain . Maybe ini yang terakhir dari indah . hmm :') terima kasih kpd yg memberi sokongan . . Semoga kita sama-sama sentiasa beristiqamah kepada Allah SWT . Akhir kata , wasalam (:0

Photobucket
OLDER POST |